Slavernijverleden

27 juni 2023

Bij een bijeenkomst op 31 mei bij het begin van de Keti Koti maand werden wij door vertegenwoordigers van de groep gevraagd te pleiten voor hun vraag naar een onderzoek in de Zaanstreek. Het onderwerp was al eerder aan de orde geweest.

Het slavernij- en koloniaal verleden is een zeer pijnlijk, maar belangrijk en tot voor kort onderbelicht onderdeel van onze geschiedenis. Het verleden heeft de huidige maatschappij gevormd en is daarom een gezamenlijke geschiedenis.  Het is een verleden dat nog steeds doorwerkt, effecten heeft in het heden waar mensen ook nu in het dagelijks leven nog last van ondervinden bijvoorbeeld in de vorm van discriminatie en racisme. Er is daarom behoefte aan erkenning van dit verleden, en van de doorwerking in het heden.

Het is naar onze opvatting van belang om uit te zoeken hoe groot de invloed van de slavernij is geweest op de ontwikkeling van de Zaanstreek. Voor de gemeentelijke organisatie is het goed om te weten in hoeverre haar rechtsvoorgangers daarbij betrokken waren en van hebben geprofiteerd.

Op initiatief van de PvdA is het punt van het slavernijverleden naar voren gebracht bij de behandeling van de voorjaarsnota.

Gekozen is voor een amendement waarbij een klein deel, een bedrag van € 300.000, van het jaarresultaat 2022 gereserveerd wordt voor het onderzoek.

Het amendement is aangenomen.

Hans Stokebrand
Raadslid PvdA Zaanstad