120 Sociale huurwoningen Zaaneiland

29 september 2023

Er is een woningtekort, een schreeuwend woningtekort. Maar het woord woningtekort en daarom woningen bouwen dekt niet de lading.  We bouwen plekken die noodzakelijk zijn om levens vorm te geven. Plekken waar je je geluk, verdriet, je leven beleeft. Een woning is een noodzakelijke fundering van het leven. Met een wachtlijst van ruim 11 jaar voor een sociale huurwoning en een groot tekort aan andere betaalbare woningen is dit één van de grote crisissen uit deze tijd. Wonen is een recht, een recht om je leven verder vorm te geven. Daarom zijn wij blij dat het voorstel voor 120 sociale huurwoningen op het Zaaneiland door de gemeenteraad is vastgesteld.

Betaalbare woningen zijn nodig

Als je zelf een woning hebt is het bijna niet voor te stellen. Je zoekt een betaalbare woning maar deze is letterlijk onbereikbaar. Eigenlijk sta je dus op straat. En dit is in Nederland geen uitzondering meer. Het tekort is niet alleen voor mensen die op zoek zijn naar een sociale huurwoning maar is zeker ook voor mensen die net te veel verdienen voor een sociale huurwoning. Een hypotheek is dan niet te krijgen en middenhuur (huren tussen € 800 en € 1000 per maand) bestaan nagenoeg niet meer. Bouwen en vooral betaalbare woningen bouwen is noodzakelijk. Het plan voor de 120 sociale huurwoningen aan de Badhuisweg op het Zaaneiland is daar een voorbeeld van.

Leefbare omgeving

Een leefbare omgeving is net zo belangrijk als een plek om te wonen. Als PvdA vinden we dat er een goed plan ligt en tegelijk hebben we ook begrip voor zorgen over verkeersveiligheid, voldoende parkeerplekken en voldoende voorzieningen in de buurt. Om te zorgen dat bewoners van het Zaaneiland kunnen blijven parkeren zijn wij voorstander van het invoeren van betaald parkeren. Daarom hebben wij de wethouder gevraagd om daarvoor een draagvlakmeting in de buurt te houden. Daarnaast wordt ingezet op het gebruik van deelauto’s. Beter openbaar vervoer vinden wij ook noodzakelijk. Als PvdA blijven we ons daarvoor inzetten. De realiteit is wel dat we daarvoor afhankelijk zijn van middelen die het Rijk voor het OV beschikbaar stelt.

Ontmoetingsruimte en zorgwoningen

Een goed onderdeel van het plan is dat er een ontmoetingsruimte komt voor de buurt. Ook zijn 20 appartementen voor mensen die hulp of begeleiding nodig hebben. Die woningen worden straks beheerd door een zorginstelling.

Betaalbare woningen zijn nodig. De 120 woningen op het Zaaneiland bieden straks een fundering aan mensen om hun levens vorm te geven. De PvdA blijft zich inzetten voor meer betaalbare woningen in Zaanstad.

Geert Rijken